Binnekort breek die somervakansie aan en talle mense gaan agter die stuurwiel
inskuif vir die jaarlikse padslagting....
Die slagting is maar deel van ‘n groter verskynsel waar respek vir wet en orde
Die slagting is maar deel van ‘n groter verskynsel waar respek vir wet en orde
aan die taan is.
Die berugte blouliginsident waartydens ‘n jong seun ernstig beseer is toe hy deur
Die berugte blouliginsident waartydens ‘n jong seun ernstig beseer is toe hy deur
‘n motor van ‘n LUR raakgery is, is ‘n manifestasie hiervan. Drank en spoed kry
gewoonlik die skuld vir die noodlottige ongelukke, maar daar is ook
padwoedegevalle en ander insidente wat sterker op ‘n siek ingesteldheid van
die mense agter die stuurwiel dui. Die sosiologie noem dit anomie, en word
omskryf as ‘n toestand van wetteloosheid voortspruitend uit ‘n gebrek aan
maatskaplike norme. Dit beskryf die verbrokkeling van die maatskaplike bande
tussen mense. Dit beskryf ook ‘n gevoel van vervreemding voortspruitend uit
die gevoel van doelloosheid. Dit dui op ‘n gebrek aan etiek of etiese kodes.
Volgens nuwe data uit Nederland is daar ‘n regstreekse verband tussen
bestuurders wat ‘n geneigdheid het om verkeersboetes op die lyf te loop,
en om ongelukke te maak.
Volgens die Stigting vir die Wetenskaplike Ondersoek na Verkeersveiligheid,
Volgens die Stigting vir die Wetenskaplike Ondersoek na Verkeersveiligheid,
maak motoriste wat nege verkeersboetes per jaar kry, ‘n halfpersent van die
bevolking uit, maar is vir ses persent van die ongelukke verantwoordelik.
Anders as ‘n studie wat in 1995 in Kanada gedoen is, dui die jongste navorsing nie
Anders as ‘n studie wat in 1995 in Kanada gedoen is, dui die jongste navorsing nie
op ‘n eweredige toename tussen die hoeveelheid boetes en die kans om ‘n
ongeluk betrokke te raak nie. Vir nege boetes is die kans tien keer so groot
om ‘n ongeluk te maak as net vir een boete. By 17 boetes is die kans ‘n 100
keer groter.
Dié syfers vind ook in die aantal padsterftes neerslag. Die norm is dat die kans
vir ‘n sterfte vir elke 50 000 kilometer wat gery is, een uit 10 000 is. By motoriste
met nege verkeersboetes per jaar, is die kanse egter een per duisend.
Suid-Afrika het ook ‘n interessante statistiese verband tussen wetstoepassing
Suid-Afrika het ook ‘n interessante statistiese verband tussen wetstoepassing
en padsterftes: Hoe laer die persentasie aangekeerdes vir dronkbestuur per
100 000 van ‘n provinsie se bevolking, hoe hoër is die padsterftes wanneer die
sterftes en motors per kilometer vergelyk word. Vir die min of meer
ooreenstemmende tydperk (met 2008 as ankerjaar), lyk die posisie so, in
volgorde van aangeklamde aangekeerdes per 100 000 per provinsie, die
aantal padsterftes en die voertuie per kilometer. Sentraal-Transval se bevolking
is sowat 9 miljoen, ongeveer drie keer soveel as die Vrystaat se ongeveer drie
miljoen.
Die aantal padsterftes is ook bykans drie keer hoër, maar Sentraal-Transvaal se
sterftes vind plaas in ‘n verkeersdrukte wat meer as agt keer so groot is; dus sou
verwag word dat die padsterftes in Sentraal-Transvaal veel hoër sou wees. Hier is
egter veel strenger wetstoepassing teen dronkbestuur, met ongeveer dubbel
soveel motoriste per 100 000 van die bevolking wat aangekeer word.
Die Oos-Kaap se bevolking is meer as dubbel so groot soos dié van die Vrystaat
Die Oos-Kaap se bevolking is meer as dubbel so groot soos dié van die Vrystaat
en die padbesetting bykans dubbel, maar die aantal padsterftes is heelwat
minder as dubbel – die wesenlike verskil weer eens is dat die wetstoepassing
teen dronkbestuur ook bykans dubbel so streng is.
Daar is talle ander faktore, soos padtoestande, die gemiddelde ouderdom van
Daar is talle ander faktore, soos padtoestande, die gemiddelde ouderdom van
voertuie, en of dit ‘n tipiese deurryprovinsie is wat die werklike padbesetting
verhoog.
Volgens navorsing wat die Mediese Navorsingsraad tydens nadoodse ondersoeke
gedoen het, was 61 % van die voetgangers wat in ongelukke gesterf het, onder
die invloed, en 59 % van die bestuurders.
Volgens die Wêreldgesondheidsorganisasie, wat ‘n wye verskeidenheid bronne
Volgens die Wêreldgesondheidsorganisasie, wat ‘n wye verskeidenheid bronne
gebruik, is Suid-Afrika se jaarlikse padsterftes per 100 000 van die bevolking
die 72de hoogste ter wêreld, naamlik 20,2. Italië, wie se padgebruikmaniere
betreklik berug is, is 150ste, met die koers 8,4. Australië se koers is 6,8, dié van
Nederland 4 en Japan 3,8.
Anomie is egter net ‘n rede, nie ‘n verskoning nie, en wanneer ons agter die
Anomie is egter net ‘n rede, nie ‘n verskoning nie, en wanneer ons agter die
stuurwiel inklim om saam met die gesin langs die groot blou dam te gaan
uitspan, neem ons beheer oor ‘n potensiële moordtuig.
Eerder as om ‘n potensiële doder te wees kan baie mense ‘n potensiële
Eerder as om ‘n potensiële doder te wees kan baie mense ‘n potensiële
lewensredder wees en gaan bloed skenk.
Veilig ry.
Veilig ry.